Module 1 – Leidinggeven in de context van de overheid
Thema: Jouw rol als teamleider en wie jij bent als leider
-
Introductie op het leiderschap binnen de publieke sector
-
Verschillende rollen en stijlen van leidinggeven
-
Leiderschapsdilemma’s in de overheid
-
Drijfverenanalyse met Profile Dynamics (individueel en teamniveau)
-
Interactieve oefening: herken je eigen leiderschapsstijl
-
Praktijkverhaal van een ervaren teamleider
Module 2 – Communicatie en beïnvloeding
Thema: Effectief communiceren met medewerkers en andere stakeholders
-
Luisteren, feedback geven en ontvangen
-
Basisprincipes van beïnvloeden en overtuigen
-
Gespreksvoering bij weerstand en spanningen
-
Oefenen van lastige gesprekken
-
Inzicht in communicatiestijlen
-
Opstellen van persoonlijke leerdoelen voor communicatie
Module 3 – Teamontwikkeling en motivatie
Thema: Teams bouwen, motiveren en versterken
-
Fasen van teamontwikkeling
-
Inzicht in groepsdynamiek en interventies
-
Intrinsieke en extrinsieke motivatie
-
Teamdiagnose: hoe staat mijn team ervoor?
-
Omgaan met teamconflicten en spanningen
-
Interventieplan opstellen voor eigen teamontwikkeling
Module 4 – Sturen op resultaten en eigenaarschap
Thema: Prestatiesturing en verantwoordelijkheid in teams
-
Resultaatgericht werken binnen publieke kaders
-
Doelen formuleren (SMART) en eigenaarschap stimuleren
-
Aanspreken op gedrag en resultaten
-
Analyse: waarom nemen mensen geen eigenaarschap?
-
Gesprekstechnieken bij prestatie- en ontwikkelgesprekken
-
Oefening: opstellen en voeren van een resultaatgericht gesprek
-
Reflectie en peer feedback op je leiderschapsstijl
Module 5 – Leiderschap in verandering
Thema: Teams begeleiden in tijden van verandering
-
Basisprincipes van verandermanagement (Kotter, ADKAR, gedragsverandering)
-
Verandervermogen van mensen en organisaties
-
Communicatie en betrokkenheid bij verandering
-
Omgaan met weerstand en emoties in teams
-
Praktijkcase: verandering in de publieke sector
-
Oefening: opstellen van een veranderplan voor eigen praktijk
-
Reflectie op persoonlijke ontwikkeling en afsluiting leergang