Dag 1: Hoe werkt de overheid
Kennismaking met de overheidsorganisatie: waarom is de overheid ingericht zoals ze is ingericht? Welke keuzes hebben we gemaakt bij de bestuurlijke inrichting? En welke staatsrechtelijke principes moet je als medewerker bij de overheid altijd paraat hebben? Deze dag is een eerste kennismaking met rechtstatelijk vakmanschap.
Dag 2: Sturen: inhoud, financiën en samenwerking
Binnen de overheid wordt gestuurd om maatschappelijke effecten te bereiken. Dat gebeurt door beleid te maken, regelingen in te richten en geld vrij te maken. Deze dag staat in het teken van de vaardigheid: sturen met geld, beleid en regels. Er is ook aandacht voor samenwerking.
Dag 3: Beleid, besluiten en uitvoering
Overheden werken met beleid. In deze bijeenkomst gaan we aan de slag met de beleidscyclus, hoe kom je tot beleid en waar moet je dan op letten? Hoe beargumenteer je het genomen besluit en waar moet je op letten bij het uitvoeren van beleid?
Dag 4: Politiek bestuurlijke sensitiviteit
Werken in een politiek bestuurlijke omgeving vraagt om een stevige, politieke antenne. In deze module ontwikkel je een beter inzicht in de denkwijzen van politici en bestuurders en het krachtenveld waarin zij opereren. Aan de hand van actuele casuïstiek verkennen we wat de politiek voor invloed heeft op je rol als adviseur of uitvoerder van beleid
Dag 5: Adviseren als beroep, hoe doe je dat?
In deze module behandelen we verschillende modellen over adviseren. Vaak staat hier de taak centraal, maar wat vraagt de functie van adviseur zelf? Welke fasen zitten er in een adviesproces? Ook gaan we oefenen met diverse casussen.
Dag 6. Opdrachtgever en opdrachtnemer
Zowel in de rol van adviseur als in de rol van uitvoerder heb je veel te maken met opdrachten die je krijgt of verstrekt. Maar wat zijn de kenmerken van een goede opdracht? Hoe stem je verwachtingen af en hoe leg je afspraken vast? Hoe stuur je tijdens het uitvoeringstraject en vraagt dat voor samenwerking met je opdrachtgever